Maten som gör dig frisk:
Jag slipper värken tack vare kejsarkost
Nya matvanor befriade deckarförfattaren Helene Tursten från plågsam reumatisk värk. I dag lever hon ett normalt liv – tack vare Kejsarens kost.
Helene Turstens deckare har sålts i stora upplagor. I höst kommer den åttonde. Men det var nära att hon aldrig hade skrivit böckerna. När hon var knappt 40 år fick hon kronisk ledgångsreumatism, blev förtidspensionerad och delvis rörelsehindrad.
En tid senare läste hon en artikel om en man som blivit hjälpt av en tvåtusenårig kinesisk metod, Kejsarens kost. Helene bestämde sig för att prova. Den går ut på att man utesluter kött och frukt och allt annat som innehåller syra, som juice och vin. Helene misstänkte att hon även var gluten- och laktosintolerant så hon slutade med mjölk- och mjölprodukter. –Jag blev så mycket bättre, det var helt otroligt! Jag har en kronisk sjukdom men i dag besvärar den mig inte.
Helene blev så bra att hon slipper sin förtidspensionering. –Men om jag syndar, tar lite vin eller ett halvt äpple, så svullnar jag upp direkt. Jag har inte ätit frukt på tolv år, förutom melon och banan, som ju inte är riktiga frukter. Men tack vare grönsakerna får jag i mig mineraler och vitaminer. Hon äter också rotfrukter, all sorts fisk och skaldjur, och glutenfria gryner som polenta och quinoa. Ägg kan man prova om man tål, alla gör inte det. Det är också viktigt att inte stressa, undvika tobak, att sova ordentligt och röra på sig varje dag. –Det är oerhört smärtsamt att leva med den här sjukdomen, så jag tycker att man bör testa, vinsten är så stor. Men man ska inte sluta medicinera utan att prata med sin läkare, säger Helene Tursten.
Kejsarkosten har likheter med glutenfri vegankost, som enligt ny forskning på Karolinska universitetssjukhuset i Solna kan hjälpa ledgångsreumatiker. I en undersökning fick en grupp reumatiker låta bli kött, ägg, mjölk, fisk och all annan animalisk mat och avstå från bröd, mjöl och gryn. Till skillnad från kejsarens kost fick de äta obegränsat med frukt. Fyra av tio blev bättre, ett ovanligt bra resultat enligt forskarna. Man såg även positiva effekter på åderförkalkning och hjärt-kärlsjukdomar. Forskarna tror att orsaken kan vara att kosten stärker immunförsvaret och minskar inflammationsrisken.
Det här är kejsarmat
Dieten sägs ha utvecklats av en kinesisk kejsares livläkare för 2 000 år sedan. Eftersom maten då var naturligt sparsam på gluten och mejeriprodukter kan man prova att utesluta det. Undvik det här: • Allt kött: gris, nöt, fågel och vilt. • All frukt, eftersom de innehåller syra, och juicer och vin. • Alkohol. Det här kan du äta: • Grönsaker, men var försiktig med tomat. • Rotfrukter. • Fisk och skaldjur. • Polenta, quinoa och andra glutenfria gryn.
Av: Susanne Ståhl Foto: Lasse Forsberg
|
|
|
|
|
|
|